Wednesday, September 21, 2011

Interview...



So now my collaboration with Meinto.se is official! They sent out an official press release this morning (and I'm glad to say that I've already gotten some good feedback! woot woot!)

And since it has been released I can share with you the rest of the interview I did with meinto. I really enjoyed answering their questions... in Swedish of course...



pansies


1. Kan du berätta om vad som inspirerar dig?
Allt möjligt! Andra tjejer och andra konstnärer inspirerar mig mest. Jag läser hur många bloggar som helst och tycker det är en viktig del av min dag. Jag börjar alltid dagen med att kolla min blogglista för massor med inspiration; fina lägenheter, skor, outfits, blommor, kläder, maträtter och andras konst. Jag har hittat en hel värld med tjejer på nätet som har samma estetik och stil som jag. Det är svårt att inte bli inspirerad!

2. Var kommer ditt modeintresse från?
Måste ha kommit ifrån min mamma, fast pappa också. Vi växte upp i Maine där folk är extremt casual, en massa jeans- och fleece-människor. Min mamma hade alltid på sig fina blusar, kjolar, silkescarves, guldörhängen och så rött läppstift så klart, även bara för att åka och handla mat. Pappa hade alltid perfekt putsade skor, och var väldigt kräsen när det gäller vad han tog på sig. Jag har gått i samma spår. När jag hade kjol och högklackat en skoldag sa mina klasskamrater alltid: "Ska du på fest efter skolan?" Nej, jag vill bara vara fin, sa jag då!

Mama


3. Motiven på dina illustrationer, är det produkter du själv har eller trånar efter?

Jag äger absolut ingenting av vad jag illustrerar, faktiskt inte ett enda märkesplagg. Konstigt! Men jag tecknar saker jag drömmer om... och vet att andra tjejer drömmer om också. Jag är för praktisk för att vara shopaholic, det är både bättre och billigare att bara teckna alla de fina sakerna.


4. Vad gör Stockholm till din favoritstad?
Stockholm är perfekt för mig. Tillräckligt stor så att man fortfarande upptäcker saker hela tiden, men inte för stor så att man känner sig överväldigad. Det är också nära vattnet och landet så man kan få andas lite. Och massor med riktig kultur! Gamla byggnader, museum, festivaler, bra mat, och mycket konst... allt som jag älskar!

CIMG6142

5. Vad fick dig att flytta från USA?

Många anledningar. Många kompisar åkte på egna världsäventyr, Florida var för varmt, det fanns inga jobb, jag behövde miljöombyte och hade alltid velat testa på livet i Sverige. Det finns ganska mycket som jag inte tycker om med USA, men jag blir faktiskt lite nostalgisk för USA nu efter ett par år i exil. Jag saknar att gå på Little League matchar som vi gjorde i Maine, eller köra min bil i Florida där vägarna kantas av palmer.

heritage isles

6. Vilket känns som ditt hemland, Sverige eller USA?
Svår fråga. Sverige var en så stor del av vårt liv när jag växte upp. Vi firade svenska traditioner, och mina föräldrar hade mest europeiska kompisar. Sverige och USA känns lika mycket som mitt hemland, men jag känner mig varken svensk eller amerikansk, utan nånting mitt emellan. 

7. Har du några framtida spännande projekt?
Jag ska lansera en kollektion väldigt snart! Vill inte berätta vilken typ av kollektion, men det är superspännande och innehåller massor med nya illustrationer. Jag drömmer också om massa framtida roliga projekt och samarbeten. Jag vill gärna börja designa tyger och tapeter med mina illustrationer, tror det skulle passa min stil.

8. Vad vill du förmedla med dina illustrationer? Vem vill du ska köpa dem?
Jag vill förmedla att fina saker inte bara är ytliga. De sakerna vi har omkring oss berättar vem vi är, vad vi tycker om och gör oss glada. Tycker det är viktig att vara glad! Jag vill att alla ska köpa dem; tjejer som mig som bara drömmer, hemmafruar, fashionistas, tweens, tanter. Jag tycker att jag ritar bilder som är tidlösa, klassiska och för alla åldrar. 

alexandra305

9. Har du alla motiv hängandes hemma hos dig?
Faktiskt inte. Men en i varje rum i lägenheten. På väggarna finns det också många foton som min pojkvän tagit, teckningar jag gjorde i college, och jag tycker om att köpa tryck av andra konstnärer jag beundrar. Vi har över 40 tavlor i vårt lilla två:a! 

Framed Magazine Images and my artwork

10. Jag har två motiv, min kille tycker jättemycket om Hermesbrickan. Han är dock tveksam till att jag ska köpa ännu fler då det är väldigt tjejigt :) Har du tänkt på att illustera mer manliga produkter och varumärken? 
Haha! Tjejigt är min grej så jag ska absolut inte sluta med det. Men jag får många kommentarer från andra tjejer som skulle köpa upp hela min affär om det inte var så att deras kille skulle känns så obekväm med min stil. Så jag jobbar på att illustrera lite mer neutrala saker som skulle passa in i köket eller till vardagsrummet för tjejer med sällskap. Jag kan inte lova manligt, men metrosexuellt kanske duger?!



Feel free to ask me anything you want, any time.


1 comment:

Jamie said...

Please post it in English. I really want to read!